Sari la conținut

Prima locomotivă diesel-electrică din România, sărbătorită azi în Gara Braşov

prima-locomotiva-dieselelectrica-din-romania-sarbatorita-azi-in-gara-brasov

S-au împlinit 60 de ani de când în Gara Braşov a intrat prima locomotivă diesel electrică din România. De aici, pe 13 august 1959, pleca în prima ei cursă!

Exact cu șase decenii în urmă, în vechea gară a Brașovului intra locomotiva 060-DA-001, prima locomotivă diesel-electrică de generație nouă din România, fabricată de un consorțiu elvețian. Astăzi, venerabila locomotivă a poposit din nou la peronul 1 al Gării Brașov, sărbătorind astfel împlinirea a 60 de ani de tracțiune diesel pe căile ferate române.


   La eveniment au fost prezenți și câțiva dintre specialiștii care în august 1959 au adus locomotiva în Depoul Brașov, căruia îi fusese alocată spre exploatare.


   Momentul 13 august 1959, care a marcat un nou început în acțiunea de modernizare a tracțiunii diesel din România, a avut un impact pozitiv nu numai asupra sistemului feroviar, ci și asupra industriei și implicit, a economiei naționale, prin preluarea licenței de fabricație de către Electroputere Craiova.


   ,,Primele două locomotive diesel electrice (LDE) 060-DA-001 şi 002 au intrat în ţară la 13 august 1959, fiind însoţite de mecanicul pensionar Octavian Moraru, acelaşi care a adus în ţară, în anul 1938, şi locomotiva Sulzer de 4400 CP. Din partea furnizorului, locomotivele au fost însoţite de montatorul Ernst Ott (în vârstă de 23 de ani), de la Sulzer şi de electro-tehnicianul Robert Baur (31 de ani), de la BBC, fost mecanic de locomotivă la calea ferată elveţiană - SBB.


   Depoul Braşov (Timiş Triaj) a fost depoul în care au fost alocate şi exploatate primele locomotive diesel electrice din noua generaţie. Aceste prime două locomotive 001 şi 002, după ce, la sfârşitul lunii august 1959, au fost prezentate la Eforie «conducerii de partid şi de stat», aflată în concediu, au fost supuse unei serii de probe în sarcină, cu trenuri de marfă, pe principalele linii cu declivităţi mari, precum: Braşov - Predeal, Turnu Severin - Balota, Suceava - Vatra Dornei etc.”, explica ing. Octavian Udriște, în ultimul număr al revistei ,,Univers Ingineresc“.


   Prima locomotivă Diesel care a intrat în 1959 în Gara veche a Braşovului, 060-DA-001, 2100 CP, are o lungine de 17 m, o greutate de 118 tone și o viteză max. de 100 km/h.


   Astăzi, când s-au împlinit 60 de ani de la momentul considerat atunci începutului modernizării sistemului feroviar românesc, sucursala Regională de Căi Ferate Braşov a găzduit la Gara CFR Braşov evenimentul „Aniversarea a 60 de ani de la începutul modernizării tracțiunii feroviare din România”.


     Iar vedeta întâlnirii a fost chiar locomotiva din 1959. Prezenţa ei la Braşov se datorează iniţiatorului evenimentului, inginerul Octavian Udrişte, membru de onoare al Academiei de Ştiinţe Tehnice din România. Dar, faptul că locomotiva merge pe şine i se datorează şi maistrului Florin Nan de la depoul Dej Triaj, care timp de şase săptămâni a lucrat la restaurarea locomotivei, aduncând-o la starea din 1959, inclusiv culoarea pe care o avea în acel an.

    „Felicit, cu acest prilej, conducerea Regionalei CFR Brașov și pe toți brașovenii care lucrează în domeniul căilor ferate și le doresc tuturor mult succes în activitate!”, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian Veştea, care a fost prezent la eveniment.

Comentarii

Ultimă oră