Prima cale ferată suburbană din România a fost înfiinţată la Braşov în anul 1892. Linia trenului cu abur avea o lungime de 17 kilometri, între Bartolomeu şi Satulung, Săcele.. Calea ferată suburban a fost construită cu capital privat, în numai doi  ani. Pornind din gara Bartolomeu, linia urca pe strada Lungă, până în Piaţa Sfatului, de unde cobora apoi pe strada Vămii, adică Mureşenilor de astăzi, cotea la dreapta şi ajungea în faţa Primăriei, unde se afla staţia Promenadă. Din acest punct, linia cobora prin marginea satelor Baciu, Turcheş şi Cernatu şi ajungea la staţia Satulung.  Calea ferată a avut o importanţă economică deosebită pentru că din ea au fost racordate feroviar majoritatea fabricilor din zona industrială de est a oraşului. Trenurile circulau numai ziua, cu 10 km/h în oraş si 20 km/h în afară, iar în zilele de târg trenul circula în oraş numai după ora 15. De asemenea, mecanicul putea să utilizeze fluierul locomotivei numai în cazuri extreme, în rest avertizarea sonoră fiind făcută cu clopoţelul de către şeful de tren.