În oraşul care a construit pentru prima dată avioane în România, aviatorii au, în sfârşit, o alee a lor. Pe aleea care face legătura dintre mall-ul Coresi Shopping şi fosta Poartă 1 a Uzinei Tractorul a fost amplasată o machetă a avionului românesc IAR 824, construit la începutul anilor ‘70. Inaugurarea aleii a avut loc la numai o zi după celebrarea Zilei Aviaţiei din România, în anul în care Aeroclubul României împlineşte 100 de ani.

  „Faptul că se numeşte Aleea Aviatorilor este urmarea unei discuţii de acum doi ani de zile, împreună cu Aeroclubul României şi cei de la Coresi, iar propunerea chiar a venit, într-un fel şi din partea Academiei deoarece trebuia să marcheze, într-un fel sau altul, momentul important a ceea ce înseamnă începutul aleii, întrucât exact în interiorul mall-ului este un IAR 83 şi de acolo să înceapă istoria, iar Aleea Aviatorilor să se oprească lângă hangarul din capătul opus, care are cea mai mare deschidere din Europa”, a explicat comandor Gabriel Răducanu, comandantul Academiei de Aviaţie Henri Coandă Braşov.

   Realizarea acestei alei, reînvie o pagină remarcabilă din istoria aviaţiei româneşti. Aleea a fost amenajată exact în zona unde a funcţionat timp de 21 de ani, în perioada interbelică, fabrica de avioane IAR și reprezintă un omagiu şi o recunoaştere a contribuţiei pe care oraşul nostru, prin specialiştii lui, a avut-o la dezvoltarea industriei aeronautice pe plan naţional şi internaţional. Până la finalul celui de-Al Doilea Război Mondial, pe această platformă, dintre cele 21 de aeronave fabricate la Braşov, 15 erau proiectate de această uzină.

    Și ținând cont că Aeroclubul Român însumează anul acesta un secol de la înfiinţare, cu ocazia inaugurării aleei dedicate simbolic aviatorilor i-a fost înmânat lui George Rotaru, director la Aeroclubul Român, o plachetă aniversară.

     Pe locul în care a fost inaugurată marţi, 21 iulie 2020, Aleea Aviatorilor lua fiinţă, în urmă cu 93 de ani, Fabrica de Avioane de la Braşov.

    Chiar dacă avionul amplasat pe alee a fost fabricat la ICA Ghimbav, în perioada comunistă, acesta aminteşte de istoria aviaţiei braşovene. „Ţinând cont de evoluţia societăţii în ansamblul ei, trebuie să îmbinăm toate aceste aspecte, care să facă referire şi la ceea ce a fost, dar şi la ceea ce se întâmpla astăzi şi totodată, să creăm legăturile care să facă să nu uităm ceea ce a fost bun odată”, a explicat primarul George Scripcaru, prezent la inaugurare.

    Muzeul de Istorie Braşov nu putea scăpa ocazia organizării unei expoziţii în Piaţeta Iosif Şilimon (de lângă Aleea Aviatorilor) care să amintească braşovenilor de toate perioadele prin care a trecut zona în care au fost inaugurate aleea şi piaţeta.

     „Este prezentată în această expoziţie istoria locului, de fapt, istoria care ne-a dat aripi să stăm astăzi într-un loc atât de frumos. Avem povestea de la inaugurarea Fabricii de avioane din 1927, continuând cu primele avioane producţie 100% românească, realizate la Braşov în anii ‘30, inclusiv celebrul IAR 80. Apoi trecem aceasta istorie în imagini prin platforma industrială Tractorul”, a descris expoziţia istoricul Nicolae Pepene, directorul Muzeului Judeţean de Istorie Braşov.

    Chiar dacă Braşovul a construit avioane încă din perioada interbelică şi aici se fabrică elicoptere de zeci de ani, oraşul nostru nu are încă un aeroport.