Sari la conținut

Braşovenii şi turcii luptă împotriva violenţei în şcoli

brasovenii-si-turcii-lupta-impotriva-violentei-in-scoli

• Soluţia ar fi implementarea unei metode vechi de peste 60 de ani care se aplică deja cu succes în peste 30 de state

Violenţa în şcoli poate fi diminuată. Soluţia ar fi implementarea unei metode vechi de peste 60 de ani care se aplică deja cu succes în peste 30 de state. O mână de profesori braşoveni şi turci au confirmarea acestui lucru după ce timp de doi ani au fost implicaţi în proiectul Comenius. Dascălii au fost uimiţi de rezultatele remarcabile ale proiectului şi spun că elevii din şcolile braşovene şi din Turcia şi-au schimbat semnificativ compartamentul după ce au învăţat să-şi recunoască şi evident să-şi stăpânească emoţiile. Proiectul a fost iniţiat în august 2011 în paralel în cele două ţări şi scopul principal a fost acela de a diminua şi îndepărta violenţa din şcoli. Profesorii din ambele tabere spun că elevii din ciclul primar din cele 3 şcoli braşovene şi 2 turceşti au învăţat la finalul proiectului să folosească discuţiile pentru a rezolva probleme şi pentru a găsi soluţii în cazul unor situaţii de criză reale. Şi cum problematica violenţei în şcoli pare să ia amploare atât la noi cât şi la turci, proiectul este extrem de valoros şi necesar, mai ales având în vedere faptul că acesta funcţionează. „Am început să extindem printr-un opţional în şcolile care au desfăşurat acest proiect şi dorim şi în alte şcoli să continuăm cu acest proiect pentru că rezultatele după 2 ani sunt vizibile şi îmbucurătoare. Copii au găsit variante paşnice, au găsit alte soluţii la momente de criză dar ne dorim ca alături de noi să fie şi familiile şi societatea pentru că dacă numai şcoala acţionează pe acestă latură singuri noi nu putem”, ne-a spus Mihaela Zugrav inspector de specialitate la ISJ Braşov.

• Un proiect complex

Este vorba despre un program complex care conţin 14 instrumente de lucru fiecare instrument acţionând asupra funcţiilor cognitive şi asupra laturii socio-emoţionale a elevilor. „Este o metodă consacrată concepută acum 60 de ani, sunt instrumente concrete de lucru care dezvoltă funcţiile cognitive ale individului şi implicit şi latura emoţională pentru că inteligenţa şi cogniţia sunt faţete ale aceleiaşi monede. O persoană care este conştientă de calităţile pe care le are, de defectele pe care le are , care are competenţa să stabilească obiective şi strategii pentru a le atinge cu siguranţă este capabilă să-şi controleze emoţiile şi să facă faţă problemelor din viaţa reală”, a declaratOtilia Todor preşedintele Asociaţiei Feverstein Deschideţi Mintea. „Acum putem vedea schimbarea de comportament , acum nu se mai ceartă, în loc de a se certa , vorbesc între ei pentru a rezolva probleme şi pentru a găsi soluţii. În Turcia este ca şi în România violenţa în şcoli este în creştere, elevii se ceartă mereu între ei şi nu vorbesc între ei pentru a rezolva conflicte”, ne-a spusHanefi Zobar profesor turc de limbă engleză.

• Proiectul, extins în mai multe şcoli

Proiectul Comenius ar putea fi extins în mai multe şcoli din municipiul şi judeţul Braşov cu sprijinul şi implicarea Consiliului Judeţean şi a Inspectoratului Judeţean Şcolar. „E o situaţie pe care o întâlnim în toată ţara dar referindu-mă la Braşov normal şi firesc că susţinem astfel de iniţiative pentru că aşa cum spuneam în cadrul întîlnirii oficiale aceste comportamente deviante la tinerii noştri sunt o stare de fapt dar consecinţele acestor comportamente se vor resimţi în timp”, a declarat Mihai Pascu vicepreşedinte Consiliul Judeţean Braşov. „Este un proiect foarte interesant şi chiar dorim să-l extindem la nivelul şcolar din Braşov, din judeţ şi chiar la nivelul ţării pentru că un astfel de exemplu de bune practici cred că ar conta foarte mult în acest sens. Este foarte necesar pentru că la un moment dat lucrurile pot scăpa de sub control şi este foarte bine că alături de pedagogi apar psihologi şi specialişti care îşi spun cuvântul”, ne-a spus Victor Vijoli inspector general adjunct ISJ Braşov.

Comentarii

Ultimă oră