Sari la conținut

Bicicleta îşi face apariţia din ce în ce mai îndrăzneţ în trafic. Cu toate acestea, rămâne la imaginea generală ca este doar un « hobby » al unora. De aceea nici nu reprezintă o autoritate în trafic- pe şosea sau pe trotuar. Braşoveanul Robert Lazăr încearcă să schimbe această atitudine prin organizarea unui marş de promovare a dreptului de a merge pe bicicletă.

Este vorba despre acţiunea “Masă Critică”, ce se întâmplă lunar, din 2007, cu excepţia perioadelor de iarnă. Nu prea au venit însă rezultatele dorite.  Primăria a trântit două piste speciale pentru biciclişti, pe trotuare, doar “pentru a ne închide gura. Trebuie să împărţim pista cu pietonii care nu înţeleg că acele dungi sunt destinate exclusiv nouă. O situaţie aparte este pe Vlahuţă, unde trotuarul este ocupat pe jumătate de maşini parcate, iar cealaltă jumătate este ocupată în proporţie de 90% de pistă. Pietonii abia au un metru pe care pot circula”, susţine Robert Lazăr.

Aşa că tot şoseaua rămâne.

“Nu există însă “cele mai bune drumuri” pentru că, oricât de late ar fi, tot vor exista şoferi care vor ignora prezenţa bicicliştilor în trafic. Ca să dau totuşi nişte exemple,  Calea Bucureşti, Lungă, Saturn, Drumul Poienii- sunt străzile pe unde aş merge oricând cu plăcere. Locurile cele mai neprietenoase sunt cele cu trafic intens sau unde lăţimea drumului nu permite circulaţia în condiţii de siguranţă, de exemplu, şoseaua dintre Râşnov şi Braşov”, spune Robert.  Astfel mersul prin oraş devine un sport destul de periculos, “atâta timp cât bicicleta nu este întipărită adânc în mentalitatea şoferului român, care nu este obişnuit cu asemenea mijloace de transport, pot afirma cu tărie că mersul pe două roţi în oraş este un sport extrem. Dacă mai includem în ecuaţie şi obstacolele obişnuite de pe străzi- canale, gropi, pietonii care traversează neregulamentar- putem să inventăm un nou sport olimpic.”

Preţul benzinei ajută bicicliştii.

Dar Robert este optimist:”mulţi îşi vor da seama de avantajele bicicletei abia când preţurile benzinei şi al motorinei la pompe vor fi prea mari”. O bicicletă ajunge să coste în medie o mie de lei. Robert însă avertizează:”Nu recomand deloc bicicletele care se găsesc în supermarketuri.  Acele biciclete sunt slab echipate, sunt slabe calitativ şi reprezintă un real pericol pentru siguranţa biciclistului. Nu mai zic de cheltuielile ulterioare pe reparaţii”. O dată cu bicicleta trebuie luate şi alte accesorii- neapărat o cască de protecţie, ulei de lanţ şi un set de scule, în total cam 150 de lei în plus.

Masa Critică.

Masa Critică este felul prin care bicicliştii atrag atenţia asupra problemelor cu care se confruntă. Lunar, câteva sute se adună în faţa primăriei Braşov şi pornesc în marş pr principalele artere din oraş. Ediția din luna mai a manifestării ”Masa Critică” s-a dovedit a fi un real succes. În ciuda vremii instabile și a norilor amenințători, la locul de plecare erau prezenți aproximativ 200 de bicicliști de toate vârstele. După o scurtă așteptare, la ora 18:05, coloana de bicicliști a plecat pe traseu, însoțită de două echipaje ale Poliției Rutiere. Pe traseu nu s-au semnalat evenimente neplăcute, poate doar ploaia torențială de pe blvd. 15 Noiembrie, Calea București și blvd. Saturn stricând buna dispoziție a câtorva participanți. La un moment dat, pe traseu se aflau aproximativ 250 de bicicliști, ceea ce arată că mulți s-au alăturat din mers Masei Critice. Următoarea  manifestare de acest gen va avea loc pe 25 iunie 2010, la ora 18:00 la aceeași locație.

Anca Pepelea

Comentarii

Ultimă oră