Scandalul din interiorul CFR a izbucnit la începutul anului, când Mihai Sârbulescu, revizor general pentru siguranţa circulaţiei şi control din cadrul CFR Călători, a încercat să „spargă“ prietenia dintre „nași“ și controlorii acestora.
A fost o încercare zădărnicită chiar din interior, au dezvăluit surse din rândul anchetatorilor.
Sârbulescu a luat decizia ca inspectorii de control să acționeze la alte regionale, nu la cele din care fac parte, astfel încât să diminueze fenomenul „blatului“ de pe trenuri. Culmea, cei care au boicotat acest plan au fost chiar colegii lui Sârbulescu.
Florin Truică (revizor central în cadrul CFR Călători) îi trimitea programul acți-unilor de control finului lui pe mail, iar acesta și un prieten al acestiua, din Craiova, alerta oamenii din sistemul piramidal de încasare a șpăgii din SNTFC.
„Însă, de când au început controalele cu Poliția (Transporturi – n.a.), au devenit mai atenți. Când vedeau că pleacă mașina din fața sediului de la Brașov, imediat se anunțau între ei, chiar dacă nu erau acțiuni de control, că nu știau unde se merge. Oricum, întâi la Brașov, și apoi și pe celalte regionale, în zilele în care se făceau controale pe trenuri cu Poliția, încasările creștau substanțial din biletele eliberate pe tren. De departe, «mina de aur» pentru această rețea este ruta București – Videle – Roșiori, unde zilnic sunt sute de navetiști care merg fără bilet“, au dezvăluit pentru newsbv.ro surse din cadrul anchetei.
De exemplu, în data de 27 iulie, deși se știa că polițiștii sub acoperire vor acționa în zona Craiovei, au fost prinși doi „nași“ care „produseseră“ 565 de lei pe ruta Roșiori – București, deși existase supracontrol și la dus și la întors…
O altă preocupare a celor din rețea, după cum se va vedea și din stenogramele de mai jos, era și aceea de a nu tăia prea multe bilete blatișrilor, pentru că astfel s-ar fi văzut la „centru“ care este porențialul real finanicar al unor rute.
Dacă din punct de vedere al încasărilor multe rute au fost declarate oficial nerentabile, având în vedere biletele vândute la ghișeu, adevăratul trafic de călători este cu mult mai mare. Citeste stenogramele aici.