Sari la conținut

O şagunistă a fost declarată cea mai bună studentă româncă din străinătate

o-sagunista-a-fost-declarata-cea-mai-buna-studenta-romanca-din-strainatate

Iuliana Ţâbian e în anul 4 la Inginerie Aerospaţială la Imperial College London, Marea Britanie


  Tineri români cu rezultate academice şi extracurriculare de excepţie, din ţară şi de peste hotare, au fost premiaţi la începutul acestui an, la cea de-a X-a ediţie a Galei Ligii Studenţilor Români din Străinătate (LSRS), în Aula Universităţii Politehnica din Bucureşti.

Marele Premiu a fost obţinut de Iuliana Ţâbian, de la Imperial College London, Marea Britanie.

Iuliana Ţâbian este studentă în anul al IV-lea la Master (MEng) în Inginerie Aeronutică, la Imperial College London şi fostă elevă a Colegiului Naţional Andrei Şaguna din Braşov.

Pasiunea pentru a face performanţă şi a inova în fascinantul domeniu aerospaţial i-a îndrumat calea către multe oportunităţi de dezvoltare, la instituţii de top în lume. Încă din anul I, a fost selectată să facă parte din proiecte de cercetare de la Universitatea din Tokyo şi Universitatea din California (Los Angeles), dar şi cu Agenţia Spaţială Europeană, unde a lucrat la calcularea datei şi traiectoriei reintrării în atmosferă a Staţiei Spaţiale Chineze (Tiangong 1).

„Efortul necontenit şi pasiunea au recomandat-o pentru multe premii şi burse. Cea mai importantă a fost de la Royal Aeronautical Society, societatea-lider în domeniul aerospaţial, care l-a premiat şi pe Henri Coandă. O performanţă remarcabilă la nivel preuniversitar este şi aceea de a avea o lucrare acceptată la cea mai importantă conferinţă în Computer Vision, ACCV, unde i s-a sponsorizat participarea şi transportul spre Australia şi care va rezulta într-o publicaţie”, arată organizatorii galei.

   Iuliana şi-a descoperit marile pasiuni care urmau să-i ghideze paşii în timpul liceului. Aşa s-a înscris la cursurile gratuite de zbor ale Aeroclubului României din Braşov. Acolo, spune ea, pe lângă faptul că a învăţat să zboare, a învăţat să lupte şi să aibă încredere în sine.

„Cred că acea perioadă frumoasă, dar şi grea, mi-a format tăria de caracter. Fugeam la Aeroclub după ore, mergeam vreo 4 kilometri pe jos de la autobuz la Aeroclub şi toată vacanţa de vară mi-o petreceam acolo, fie zburând, fie muncind. Zborul este ceva înălţător, greu de descris în cuvinte, dar în acelaşi timp, un hobby ce necesită responsabilitate, seriozitate şi multă muncă”, a explicat într-un interviu Iuliana Ţâbian.

Tot atunci a realizat ce îşi doreşte să facă în viitor, bineînţeles, totul avea legătură cu marile sale pasiuni.

La Imperial College London, Iuliana studiază Inginerie Aeronautică, dar s-a specializat şi în Ingineria Aerospaţială.


    Întâi de toate, românca s-a integrat repede şi fără niciun fel de probleme în Marea Britanie. Asta şi pentru că Imperial College London este o adevărată universitate multietnică. La această instituție sunt studenţi din 125 de ţări, ea aflându-se în top 5 în lume din acest punct de vedere. Practic, 64% din studenţi provin din ţări din afara Marii Britanii. Nu întâmplător, universitatea are un program bine stabilit prin care îi ajută pe tineri să se adapteze şi să se integreze cât mai uşor. Evident, diferenţele dintre sistemul de învăţământ britanic şi cel din România sunt foarte mari. „Nivelul de muncă este mai ridicat până şi decât cel al unui job” explică Iuliana condițiile în care studiază.


   „Şi facultatea, vorbesc despre universitatea mea în special, întrucât nu am văzut cum este în altele, este diferită de cea din România din foarte multe puncte de vedere. În primul rând, facultatea are în centrul atenţiei studentul, nu profesorul. Studenţii au o contribuţie destul de mare la cum se desfăşoară totul, întrucât feedback-ul este de foarte multe ori pus în practică. În al doilea rând, facultatea este văzută că o investiţie pentru viitor şi nivelul de muncă este mai ridicat până şi decât cel al unui job. Facultatea nu este accesibilă pentru oricine, ea necesită muncă asiduă, pe tot parcursul anului şi nu doar în sesiune”, punctează tânăra.


   Aplicarea cunoştinţelor în lucrări practice, experimente, coursework-uri este foarte importantă şi pe parcursul anului. Studenţii au foarte multe proiecte în care să dovedească faptul că pot folosi ceea ce au învăţat: „Avem săptămâni de laborator în care facem măsurători pe care apoi le analizăm şi le raportăm în referate, proiecte de echipă care durează tot anul şi care simulează situaţii reale pe care le vom întâlni la locul de muncă. Întrucât accentul este pus foarte mult pe aplicarea noţiunilor în cazuri reale, există foarte multe laboratoare şi facilităţi în acest sens. De asemenea, comparativ cu România, unde prima lucrare mare scrisă este lucrarea de licenţă, aici avem foarte multe lucrări de scris, însumând sute de pagi, ceea ce ne dezvolta abilităţile de scriere“.

  Nu în ultimul rând, britanicii pun un foarte mare accent pe dezvoltarea abilităţilor de comunicare, de lucru în echipă, de prezentare, analitice, gândire critică, astfel încât, la final, studentul să aibă o personalitate care să-l ajute să se integreze la locul de muncă.

„Din punct de vedere organizatoric, există o platformă numită Blackboard, în care sunt încărcate absolut toate cursurile de către toţi profesorii, înainte de curs, sau unde se pun temele, referatele sau proiectele şi unde se primesc notele. De asemenea, majoritatea cursurilor sunt înregistrate în aşa fel încât să poată fi revizuite de studenţi dacă au nevoie. Un lucru interesant este că, deşi prezenţa la cursuri nu este obligatorie şi acestea sunt înregistrate, studenţii sunt conştienţi că dacă nu ţin pasul, este în detrimentul lor. Legat de acest lucru, universitatea mea are regulă strictă: dacă cineva are mai mult de două restanţe pe an, repetă anul”, mai spune braşoveanca.


    „Pe parcursul anilor, am învăţat teoria pe care se bazează zborul avioanelor sau rachetelor, urmând cursuri precum aerodinamică – despre cum este generată portanţa care ajută avioanele să decoleze şi cum se poate descrie matematic acest fenomen –, mecanica zborului, structuri ale avioanelor şi ale navetelor spaţiale, aerotermodinamica reintrării în atmosferă a navetelor spaţiale, propulsie, design, etică în inginerie, business în aeronautică şi multe altele. Proiectele la care am participat includ designul, producerea, testarea şi analiza performanţei unei turbine de vânt, proiectarea şi designul unui avion comercial cu autonomie foarte mare, programarea unei drone, zborul în simulatorul de zbor şi multe altele. Proiectul preferat a fost designul detaliat al unei misiuni de lansare mai puţin costisitoare a sateliţilor în spaţiu pentru Europa de către o echipă mare formată din şase subechipe, în ultimele cinci săptămâni din anul trei de facultate. Experienţa preferată a fost zborul cu un avion de tip Bae Jetstream 31 şi măsurarea diferiţilor parametrii de zbor în timp ce efectuam manevre interesante”, dezvăluie Iuliana.

Comentarii

Ultimă oră