Câţi călători încap într-un autobuz? RATBV n-a rezolvat, deocamdată, complicata ecuaţie a distanţării sociale

     Având în vedere că din 15 mai 2020 urmează primul val de relaxare şi trecem de la „starea de urgenţă”, care i-a ţinut pe mulţi în case, la „starea de alertă” în care se circulă fără declaraţie, conducerea RATBV analizează mai multe variante de circuite ale călătorilor, având în vedere că se estimează o creştere a numărului de călători.

 Un singur lucru e clar: cine nu are mască, e dat jos. De şofer, controlor, poliţist

   Deocamdată, a declarat directorul RATBV, George Cornea, cert este faptul că accesul în autobuze va fi permis numai cu mască. „Vom pune în locuri vizibile afişe prin care le vom aduce la cunoştinţă călătorilor că este obligatorie purtarea măştii. De asemenea, controlorii vor avea grijă ca în autobuze, călătorii să poarte aceste accesorii, dar se vor asigura şi că în autobuze sunt respectate normele de distanţare socială”, a declarat George Cornea. În cazul în care se vor urca în maşini şi braşoveni care refuză să poarte o mască de protecţie (sau nu au), aceştia vor fi invitaţi să coboare din mijlocul de transport, chiar dacă au apucat să valideze călătoria: „vom avea controlori mai mulţi, vom apela şi la ajutorul Poliţiei Locale, dar şi şoferii vor putea să invite aceşti călători să coboare din autobuze”.



    Marea provocare: Cum numeri şi cine stă să-i dea jos (sau nu-i lasă să urce) pe cei „în plus”

   Directorul RATBV a precizat că în autobuze, ar urma să stea câte un singur pasager unde sunt scaune unul lângă altul, excepţie urmând a face familiile.

    Pe de altă parte, George Cornea a afirmat că nu a fost stabilit un număr maxim de călători în autobuze. Acesta estimează că numărul călătorilor care vor putea circula simultan într-un mijloc de transport va scădea cu peste 60% în perioada implementării măsurilor de distanţare socială (pe culoar, minim 1,5 metri între pasageri). „Pentru a evita aglomeraţia, din 15 mai vom suplimenta numărul de autobuze scoase pe traseu”, a mai declarat reprezentantul RATBV.

     Se aşteaptă şi clarificări de la nivel central

  De altfel, el a precizat că, pentru a stabili toate detaliile privind modul în care se va putea circula cu autobuzele RATBV după 15 mai 2020, sunt aşteptate şi clarificări de la nivel central.

    Pentru a nu „pasa” toată răspunderea pe operatorii de transport, Guvernul a luat deja o serie de măsuri menită să reducă aglomeraţia, în special la orele de vârf. Astfel, angajatorii sunt rugaţi să decaleze orele de început/sfârşit program de lucru, recomandare care devine obligatorie pentru firmele cu mai mult de 50 de angajaţi.

      Zona de siguranţă a şoferilor ar putea fi menţinută

    În ceea ce priveşte circuitul de călători din autobuz, directorul operatorului local de transport a afirmat că în această perioadă sunt analizate mai multe variante: „În cazul autobuzelor cu trei uşi, o variantă ar fi ca oamenii să urce pe uşa din faţă, iar o altă variantă ar fi ca urcarea să se facă pe uşa din mijloc. Prima variantă ar presupune să desfiinţăm zona de siguranţă a şoferului, lucru care nu este de dorit”, a declarat George Cornea.

   
     Cum se va rezolva problema transportului elevilor?

    Din 2 iunie 2020 ar urma să înceapă şcoala şi elevii din anii terminali, adică cei din clasele a VIII-a, a XII-a, ceea ce înseamnă că RATBV va trebui să ia în calcul reintroducerea transportului pentru elevi. De altfel, directorul RATBV a consideră că, pentru a se evita aglomeraţia din autobuze, ar trebui ca la nivelul unităţilor şcolare să se ia în calcul decalarea orelor de începere a cursurilor. Practic şi în acest caz, sunt aşteptate clarificări de la centru.