În acest week-end, în noaptea de sâmbătă, 30 martie 2019, spre duminică, 31 martie 2019, se schimbă ora.

  România, alături de celelate țări ale Uniunii Europene, trece de la ora de iarnă la cea de vară, ceea ce înseamnă că ceasul se dă înainte cu o oră.

  Astfel, ora 3:00 devine ora 4:00. Ziua de 31 martie va fi cea mai scurtă zi din anul 2019, având practic 23 de ore, în loc de 24 de ore.

  România a aderat la ora de vară pentru prima dată în anul 1932. Între anii 1943-1979 practica trecerii la ora de vară a fost suspendată. În anul 1997 România a intrat în rândul celorlalte țări europene care aderau la ora de vară în ultima duminică din luna martie, iar acest lucru este valabil și în prezent.

    Schimbarea orei din acest an ar putea fi printre ultimele!

 Parlamentul European a votat în favoarea propunerii privind renunțarea la schimbarea orei de vară din 2021.

 Potrivit acestei propuneri, fiecare stat membru al Uniunii Europene va avea dreptul să decidă până în 2021 dacă va păstra actualul sistem sau va renunţa la schimbarea orei.

  Țările europene care decid să mențină permanent ora de vară vor efectua ultima schimbare în acest sens în ultima duminică din martie a anului 2021. Cele care preferă să rămână la ora standard (ora de iarnă) își vor putea schimba ora pentru ultima dată în ultima duminică din octombrie 2021.

   Cum ne afectează modificarea orei

   Trecerea la ora de vară poate afecta organismul uman, dar nu pe termen lung, în cazul tinerilor şi oamenilor sănătoşi. În schimb, persoanele care suferă de anxietate și depresie, precum şi vârstnicii ar putea simţi un disconfort crescut ca urmare a acestei modificări.

  De asemenea, atunci când se schimbă ora, persoanele care au o sensibilitate mai mare a ceasului biologic pot resimți mai intens modificarea. Ele pot avea nevoie de o perioadă mai mare de acomodare, până când se obișnuiesc să se trezească zilnic mai devreme cu o oră. Specialiștii spun că avem nevoie de aproximativ o săptămână pentru a ne adapta.

   Scurtarea duratei somnului cu o oră, precum şi trezirea cu oră mai devreme duce la un stres suplimentar, iar de aici apar o serie de probleme: modificări cardiovasculare manifestate prin variatii ale tensiunii arteriale şi variate tulburari de ritm cardiac; neuropsihice: insomnie, somnolenţă, astenie, apatie, agitaţie, irascibilitate, anxietate, tulburări de concentrare şi memorie, cefalee, vertij.

  Pentru a ajuta organismul să se adapteze este esenţial să avem o programare inteligentă a orelor de somn.

 Încearcați să mergei la culcare seara cu minimum o oră mai devreme, astfel încât organismul să nu simtă privarea de odihnă atât de intens.

 Timpul petrecut în aer liber, în bătaia soarelui ajută corpul să producă vitamina D, dar contribuie şi la o stare de bine, de optimism.

   Pentru a combate lipsa de energie care poate fi generată de astenia de primăvară accentuată și de schimbarea orei este bine să facem sport și să consumăm multe legume și fructe proaspete.