Sari la conținut

Consiliul local Braşov a aprobat luni un plan de reducere a poluării fonice prin oraş care presupune că pe principalele bulevarde ale oraşului se va circula cu maxim 45 de kilometri la oră.

Tot în acelaşi sens circulatul cu motocicleta ar putea fi interzis în centrul oraşului între orele 21 şi 6 dimineaţa.

Prea mult zgomot.

Un studiu realizat la finalul anului 2007, a scos la iveală faptul că pe majoritatea bulevardelor principale din Braşov se depăşesc limitele maxime admise pentru poluare fonică (70 decibeli). De atunci s-au făcut o serie de sistematizări (sensuri giratorii, limitatoare de viteză) care au avut, printre altele, şi scopul de a reduce zgomotul traficului rutier. Cu toate aceastea scăderile nu au fost semnificative.

Se merge repede.

Un studiu recent, făcut de Institutul Naţional de Autovehicule Rutiere, a scos la iveală faptul că în Braşov se circulă destul de repede cu maşina. De unde şi zgomotul aferent. Astfel, pe două din bulevardele importante din Braşov, Calea Bucureşti şi Alexandru Vlahuţă, s-a descoperit că peste 60% din şoferi au circulat peste viteza legală de 50 de kilometri la oră. Mai mult, în medie 8% circulau cu peste 80 de kilometri la oră.

5 kilometri, 5 decibeli

Propunerea referitoare la reducerea vitezei a venit în urma constatării că, dacă majoritatea şoferilor ar circula la maxim 50km la oră, zgomotul traficului ar scădea cu 3-5 decibeli. „ În baza unor determinări efectuale s-a apreciat că prin limitarea vitezei de circulaţie la max.50 km/h, se obţine o reducere a nivelului de zgomot  cu 3 - 5 dB(A). Aceasta se impune  avându-se în vedere că în prezent, ponderea autovehiculelor care circulă în Braşov, pe arterele principale, cu peste 50 km/h, este mare fiind de peste 60%”, spun specialiştii INAR.

Radare pe fiecare bulevard

Pentru punerea în aplicare a măsurii, specialiştii mai recomandă şi instalarea de radare fixe, cu camere foto, pe fiecare mare bulevard din Braşov, radare care nu ar însemna o investiţie foarte mare întrucât „se autofinanţează din amenzi”.

Interzis motocicliştilor

În studiul INAR mai există şi alte propuneri care ar putea reduce zgomotul generat de traficul rutier. O propunere cu mai mari şanse de reuşită este cea referitoare la interzicerea accesului motocicliştilor în centrul istoric între orele 21 şi 6.00. „Am primit şi primim foarte multe sesizări pe această temă, şi la primărie, locuitorii din zonă fiind deranjaţi de „raliurile” pe care motocicliştii le fac în zonă noaptea”, spune Sorin Toarcea, purtător de cuvânt al primăriei Braşov.


Limitare de viteză la trenuri?

Studiul realizat de INAR are propuneri pe trei secţiuni, reducerea zgomotului generat de traficul rutier, cel realizat de traficul feroviar şi cel industrial. Ultima nu mai reprezintă o problemă întrucât majoriteatea uzinelor au fost ori falimentate, ori mutate din oraş. În privinţa trenurilor se propune o limită de viteză de 50 km/h. „Până la realizarea Coridorului European IV şi pe raza Municipiului Braşov, pe actuala infrastructură de cale ferată se propune reducerea vitezei de circulaţie a trenurilor, pe cei 16 km care străbat oraşul, de la 120 km/h – viteză care a fost luată în calcul la elaborarea Hărţii de Zgomot a Municipiului Braşov în 2008.  Această măsură conduce la o reducerea a nivelului de zgomot feroviar cu 3-5 dB şi o reducere a vibraţiilor care se transmit spre clădirile din jur”.


În Zaragoza 30 km/h

Tot pentru reducerea poluării autorităţile din oraşul spaniol Zaragoza au anunţat introducerea unei limite de viteză de 30 de km/h în oraş. Se aşteaptă ca măsura să aducă şi alte beneficii cum ar fi încurajarea populaţiei să folosească transportul în comun sau reducerea numărului de accidente. Măsura va fi introdusă treptat în 2010 în Zaragoza urmând a fi extinsă în toată Spania, în cazul în care se dovedeşte a fi o soluţie bună.

Ovidiu Eftimie



Comentarii

Ultimă oră