Conform Barometrului Cultural pe 2015, în ultimul an, aproximativ 80% din populaţia ţării nu au fost niciodatǎ la un film într-un cinematograf clasic, iar peste jumătate nu a fost la niciun festival organizat în localitatea în care locuiesc.

Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală (INCFC) a lansat "Barometrul de Consum Cultural 2015", cea mai importantă analiză statistică a sectorului cultural din România.

În 2015 s-au împlinit zece ani de când Barometrul măsoară nivelul de consum cultural din România, fiind singurul studiu de acest tip la nivel naţional, construit pe modele europene similare. Ediţia aniversară cuprinde trei teme majore – preferinţe, practici şi tendinţe –care sintetizează principalele direcţii de cercetare ale Barometrului şi care surprind caracterul amplu, tridimensional al sistemului cultural. Teme specifice ediţiei 2015 sunt "Management cultural", "Piraterie digitală", "Arte vizuale", "Film şi cinema", "Tineri, cultură şi creativitate" şi "Festivaluri culturale".

Privitul la televizor se situeazǎ pe primul loc în topul preferinţelor de consum non-public la nivel naţional, după acesta urmează filmele TV (vizionarea de filme la TV - 84%), ascultarea de muzicǎ (75%) sau radio (66%), urmate de lectura de ziare (42%), reviste (32%) sau cǎrţi.

În ultimele 12 luni, 38% dintre respondenţi, la nivel naţional, nu au citit niciodată cărţi, 21% au citit o dată, de două ori (în întregul an), 14% - o dată, de două ori pe lună, 12 % săptămânal, 7% dintre ei au declarat că citesc zilnic, sub o oră/zi, 5% citesc între una şi trei ore/ zi, iar 3% din populaţia ţării a declarat că citeşte zilnic, peste trei ore, conform răspunsurilor primite de cei care au realizat Barometrul Cultural.

Internetul este utilizat de 54,7% dintre oameni, la nivel naţional, 44,6% declarând că nu au facut-o, iar 0,7% au oferit răspunsul "nu ştiu/ nu răspund".

Frecvenţa de participare la evenimentele culturale publice a fost analizată pe baza numărului aproximativ de participări la evenimente cum ar fi mersul la cinema, operă, filarmonică, sărbători locale, teatru, muzee şi expoziţii de artă, spectacole de divertisment, în ultimele 12 luni dinaintea aplicării chestionarului.
Iar această frecvenţă de participare la activităţi culturale în spaţiul public în ultimele 12 luni se "împarte" în: 29% - foarte rar, 26% - rar, 23% - niciodată, 16% - des şi 6% - foarte des.

Deşi există o nevoie manifestă pentru consumul de cinema, slaba reţea de cinematografe publice sau private la nivel naţional face ca aproximativ 50% din populaţie să nu poată avea acces la un cinematograf în localitate.
Aproximativ 80% dintre respondenţi nu au fost niciodatǎ la un film într-un cinematograf clasic în ultimul an.

Pe de alta parte, s-au constatat primele rezultate pozitive ale politicilor şi programelor pentru stimularea consumului cultural în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 14 şi 30 de ani deoarece procentele preponderent pozitive pe toate categoriile de vârstă arată că s-a format un obicei de consum de cultură.
Astfel, în ultimul an, tinerii au declarat că au mers la cinema (71% dintre ei), la teatru (49%), la muzee/ expoziţii (48%), la bibliotecă (35%), la filarmonică (14%), la operă/operetă (11%) şi 62% au participat la diverse spectacole de divertisment sau muzică.