Sari la conținut

Sunt centurile ocolitoare soluţia la aglomeraţia de pe DN1?

sunt-centurile-ocolitoare-solutia-la-aglomeratia-de-pe-dn1

Oportunitatea construirii unei autostrăzi Comarnic-Braşov a devenit brusc subiect de dezbateri publice după ce s-a aflat că proiectul ar urma să fie plătit din buzunarul public cu aproximativ 8,5 miliarde euro pe parcursul celor 26 de ani de operare. Ce argumente au cele două tabere, una care susţine proiectul autostrăzii, cealaltă care spune că aceasta nu este absolut necesară? Sumele uriaşe care ar urma să fie plătite de către români concesionarilor sub formă de taxe de autostradă şi de plăţi de disponibilitate acordate de la bugetul de stat pentru Comarnic-Braşov au scandalizat societatea civilă şi au dus la un val de critici publice cu consecinţă directă prăbuşirea proiectului, scrie romanialibera.ro. Discuţiile însă au scos la iveală posibile soluţii alternative. Sunt aceste propuneri fezabile?

Prima întrebare se referă la utilitatea proiectului. Comarnic-Braşov este o autostradă a bucureştenilor care merg pe Valea Prahovei, afirmă Mihai Alexandru Crăciun, un informatician care se declară totuşi un iubitor al Văii Prahovei. Crăciun, fondator al comunităţii online şi al asociaţiei “Construim România“, afirmă că autostrada  a fost o încercare a guvernanţilor de a cumpăra votul bucureştenilor ce nu pot fi ademeniţi cu “un kilogram de zahăr sau de ulei“.

Situaţia poate nici nu este atât de gravă. O autostradă pe Valea Prahovei ne-ar scăpa de „vreo 20 de blocaje pe an de pe DN1, care nu durează mai mult de 4-5 ore fiecare“, afirmă el. Pasionatul de problematica infrastructurii afirmă că nu există o justificare  economică a acestei autostrăzi. Bazinul de colectare a traficului comercial este limitat, iar şoferii profesionişti vor fi nevoiţi să îşi urce camioanele grele la peste 1.000 de metri altitudine (zona Predeal) crescându-le astfel consumul de carburant şi uzura vehiculelor.

Specialişti în drumuri ce au lucrat în proiect resping însă ideea inutilităţii autostrăzii şi afirmă că cei care propun contra-soluţii uită câteva lucruri. „Sunt uitate  anumite aspecte. Am nişte bani pe care îi bag în construirea unui drum însă după aceea apare problema că acel drum, trebuie întreţinut. Generăm obiective multe de întreţinut într-un teritoriu mai larg şi să îmi spuneţi cine va face lucrările de întreținere dacă românii nu sunt în stare să pună asfalt pe Bucureşti-Fundulea de 25 de ani“, spune specialistul indicat.

În cazul concesiunii întreţinerea proiectului intră în preţul plătit concesionarului. Autostrada nu va fi doar una a bucureştenilor. “Banii colectaţi nu se duc la bugetul Bucureştiului, ci al statului . De ce aş fi eu, locuitor al Capitalei interesat să fie construită o autostradă Ditrău-Tg. Mureş“, spune el. Odată construită autostrada pe Valea Prahovei aceasta va atrage la rândul ei trafic comercial căci, la fel cu ruta de pe Valea Oltului, va ocoli localităţile. Mai mult, va fi mai simplu de construit decât autostrada de pe Valea Oltului ce se va dovedi dificilă din cauza condiţiilor geomorfologice ale solului.

ARTICOLUL INTEGRAL PE: romnialibera.ro

Comentarii

Ultimă oră