Muzeul Civilizaţiei Urbane a Braşovului împreună cu dr. ing. Aristotel Căncescu vă invită, în cadrul expoziţiei de colecţionar cu titlul „Miracolul tehnic“, la prezentarea unui nou documentar realizat de MIXTV. Este vorba de proiecţia în premieră a filmului documentar „Istoria transporturilor feroviare - CFR Braşov“.  Lansarea documentarului va avea loc în mansarda muzeului din Piaţa Sfatului nr. 15, miercuri, 7 martie 2012, la ora 16.00.
La Braşov, primul tren a poposit în 1873.  Puţini braşoveni ştiu că prima gară a oraşului  a fost construită  pe strada Hărmanului, loc unde a funcţionat în diverse structuri până în 1962, când a fost inaugurată actuala poartă feroviară a oraşului.
Clădirea ar fi putut rămâne nefolosită, pentru că, la un moment dat, un scandal financiar a oprit construirea căii ferate către Braşov. În Gazeta de  Transilvania, din 8 ianuarie 1872, se scria: „Cetatea şi Comuna Braşovului s-a sbuciumat 25 de ani să aibă cale ferată, lucru pentru care nu a cruţat nici bani nici trudă, pe când credeau că sunt aproape de Braşov, a venit ştirea că fraţii Waring care în anul 1868 se obligau să facă calea ferată Oradea – Braşov, nu mai au fonduri, arătând că în anul 1871 ştiau că lipsesc din capital 8.500.000 forinţi. În timpul lucrărilor s-a produs şi un mare scandal; casierul firmei constructoare a fugit din ţară cu suma de 38.000.000 forinţi-lichidităţi,  lucrările fiind la un pas de sistare. Din nou, statul intervine în sprijinul societăţii pentru terminarea căii ferate Sighişoara – Braşov“.
Duminică, 1 iunie 1873, într-o zi caldă de început  de vară,  sute de curioşi  din oraş şi din satele din jur  s-au strâns ca să vadă minunea,  „carul de foc“, de care citiseră prin ziare. Fix la ora 11.00, la linia întâi din gara Braşov a sosit primul tren festiv, cu 24 de „care” trase de o locomotivă cu aburi. Astfel,  a fost deschisă calea ferată Sighişoara – Braşov.
Era ultimul tronson al magistralei Oradea – Cluj Napoca- Braşov. În aceeaşi zi, a avut loc şi primul incident în cadrul Regionalei de Cale Ferată Braşov. În documentele vremii se consemnează faptul că „la podul mare de peste Olt, de la Racoş, un vagon a alunecat de pe şine”, dar echipa trenului a repus vagonul pe linie şi trenul şi-a continuat drumul spre Braşov.
În 1873, când prima locomotivă a trecut prin Braşov, oraşul număra aproape 30.000 de locuitori, avea şase fabrici de postav, cinci rafinării de petrol, trei fabrici de hârtie, două de spirt, câteva mori de cereale şi peste o mie de ateliere mesteşugăreşti.
Mai multe puteţi afla miercuri, la vernisaj.  E. C.