Sari la conținut

Dorinţa omului de afaceri Dinu Patriciu de a vinde peste 90% marfă românească în magazinele proprii Macro şi Mic.ro, a fost făcută publică la lansarea primului magazin Macro la Braşov.

Ideea este privită de unii ca un lucru extraordinar şi o şansă pentru revitalizarea economiei româneşti, în vreme ce alţii consideră că este un deziderat nerealizabil, „o reclamă subliminală ieftină”, se arată într-o analiză a site-ului www.dailybusiness.ro.
Ce zic producătorii agricoli. „În urmă cu 20-30 ani, satul românesc producea atâtea legume şi fructe, încât se şi exportau. Acest lucru poate fi realizat dacă se implică atât producătorul, cât şi distribuitorul şi comerciantul. În alte state europene, subvenţia acoperă peste 40-50% din cheltuielile unui fermier, faţă de 15% în România. Putem concura cu orice stat european la diversitatea de legume şi fructe. În România se cultivă aproape orice”, a declarat Viorel Matei, preşedintele Federaţiei Naţionale a Producătorilor Agricoli din România (FNPAR).
„Depinde de cum definim produsul ”. Sorin Minea, directorul general al producătorului de mezeluri Angst, se arată mai puţin entuziasmat. „În toate pieţele româneşti se spune că peste 90% din marfă e autohtonă, dar de fapt importurile sunt majoritare. Depinde de cum definim produsul românesc. De exemplu, somonul adus din afară, dar afumat şi ambalat în ţară, în ce categorie intră?”, se întreabă Minea, care este şi preşedintele patronatului Romalimenta. „E doar o declaraţie seacă, un pseudo-patriotism şi un mod de reclamă subliminală ieftină”, conchide reprezentantul patronatului.
Doar 4 luni pe an. Delia Nica, vicepreşedinte al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR), apreciază că acest concept, cu peste 90% marfă românească, este posibil doar în cazul unei singure tarabe, sezoniere. „Nu ai cum să aduci roşii din România, la minus 20 de grade. În afară de o perioadă de 4 luni din an, când producţia internă poate furniza reţelelor de magazine necesarul de legume şi fructe, în restul anului se importă”, a explicat Delia Nica. Orice lanţ de magazine vrea să ajungă la acest deziderat, care nu este însă realizabil, potrivit vicepreşedinteleui AMRCR.
Concept vizionar? Deşi apreciază că va trece o perioada până când parteneriatele cu fermierii români vor fi la fel de eficiente precum în alte ţări din Occident, Dinu Patriciu este încrezător în reuşita acestui concept, de magazine cu peste 90% marfă românească. Timpul va arăta însă dacă Patriciu este un vizionar şi concepul său va putea prinde contur, contribuind astfel la salvarea economiei.

Comentarii

Ultimă oră