Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a obţinut bani europeni pentru modernizarea Serviciului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă.

    Serviciul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU), denumit şi „Serviciul 112”, va fi complet modernizat cu fonduri europene, obţinute de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) prin Programul Operaţional Infrastructura Mare 2014 - 2020.

  De altfel, zilele trecute, a fost deja lansată o licitaţie pentru a se stabili cine se va ocupa de „aducerea la zi” a serviciului. Termenul limită de depunere a ofertelor este 12 octombrie 2018, iar modernizarea Serviciului 112 se va încheia în 24 de luni de la data intrării în vigoare a contractului.

    În prezent, Serviciul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă este format din 41 de centre 112 (40 la nivel judeţean şi un centru pentru zona metropolitană Bucureşti-Ilfov). La acestea se mai adaugă şi agenţiile de urgenţă Ambulanţă-ISU/SMURD, Poliţie şi Jandarmerie, de la nivel local, care sunt interconectate.

  Reprezentanţii SNUAU spun că noul sistemul informatic centralizat de preluare şi dispecerizare a apelurilor de urgenţă va fi constituit din trei centre naţionale, unul la Bucureşti, unul la Braşov şi unul la Cluj, ce vor susţine infrastructura software şi hardware necesară asigurării rutării, preluării, procesării şi dispecerizării tuturor apelurilor de urgenţă la nivel naţional.

    Noul sistem informatic va fi compus din echipamente, funcţii, servicii, module software şi aplicaţii, în configuraţii redundante (geografic şi on-site), care să asigure îndeplinirea cât mai eficientă, a atribuţiilor de procesare şi dispecerizare a urgenţelor centrelor 112 şi dispeceratelor agenţiilor de intervenţie, din cadrul SNUAU.

   „Centrele 112 recepţionează şi gestionează în mod independent apelurile de urgenţă din aria lor de responsabilitate, fără ca aplicaţia actuală să ofere nativ posibilitatea sprijinului reciproc, fiecare având un sistem informatic propriu. Acest model arhitectural, implementat în anul 2004, în concordanţă cu tehnologiile hardware-software şi limitările de bandă existente la vremea respectivă, nu este adecvat pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă de amploare, care presupun iniţierea simultană a unui număr mare de apeluri de urgenţă. Practic, în astfel de situaţii, cauzate în special de fenomenele meteo extreme, atât centrele 112 cât şi dispeceratele agenţiilor de urgenţă sunt puse în dificultate, în a asigura un răspuns prompt la toate apelurile de urgenţă, din cauza numărului limitat de operatori şi dispeceri existenţi la nivel local”, se arată în caietul de sarcini aferent licitaţiei.

  Dupa modernizare, localizarea apelurilor va fi mult mai precisă.

    Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, secretarul de stat Raed Arafat, a precizat că, de la implementare, actualul sistem de gestionare a apelurilor de urgenţă nu a beneficiat de modernizări majore.

  Prin acest proiect, a explicat Raed Arafat, „echipamentele vor fi schimbate cu unele noi, de ultimă generaţie. Softurile vor fi modificate în funcţie de tot ce s-a învăţat în ultimii ani, vor fi funcţii şi facilităţi noi, care vor ajuta sistemul de urgenţă să funcţioneze mai bine. De exemplu, sistemul 112 va fi interconectat cu eCall, sistemul de urgenţă montat pe maşini, ar putea de asemenea să introducă şi conţinut video. Localizarea apelurilor va fi mult mai precisă. Acum, localizarea se face prin triangulare şi arată doar zona unde este apelantul. Comisia Europeană a cerut introducerea unor sisteme de localizare mult mai precise. Asta nu încalcă anumite drepturi ale persoanelor, pentru că pentru a ajuta e nevoie să ştii unde este cel care are nevoie de ajutor. Au fost destule incidente în Europa, care au arătat că dacă localizarea era precisă s-ar fi salvat vieţi omeneşti. Persoana poate să fie derutată, poate să nu ştie exact unde este”.

      România este prima ţară din Uniunea Europeană care a implementat sistemul eCall. Acesta este un echipament obligatoriu ce trebuie montat pe maşinile produse începând cu luna aprilie 2018 şi care permite detectarea momentului în care are loc un accident şi alertează dispeceratele 112, chiar dacă pasagerii sunt inconştienţi. Odată cu modernizarea sistemului 112, apelurile eCall vor putea alerta salvatorii, în caz de accident. Integrarea serviciului eCall în platforma tehnică a Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 are la bază o soluţie tehnică românească sută la sută, pusă la punct de specialiştii STS.