Un om are nevoie, în medie, de 90 de zile pentru a construi un obicei bun. Viciile și activitățile nocive pot, în schimb, să se instaleze mult mai rapid și să ofere iluzia unei împliniri pe moment. De pildă, apelezi la dulciuri pentru confort atunci când ești trist sau iei multiple pauze de țigară atunci când ești stresat. Obiceiurile necesită practică și repetiție pentru a se forma, însă vestea bună este că la fel se întâmplă și pentru a renunța la ele.


Iată 5 moduri practice de a renunța la obiceiurile nocive și cum să te asiguri că nu te vei mai întoarce la ele:


l Învață tehnici de reducere a stresului - de obicei, din cauza unui stimul inițial, precum stres sau supărare, obiceiul nociv se poate implementa subtil și poate da impresia că oferă satisfacție. Însă, pe măsură ce frecvența crește, vei găsi diferite modalități și ocazii de a te întoarce la viciu, fie că fumezi, că mănânci cartofi prăjiți sau că îți rozi unghiile. Găsește rădăcina problemei care-ți provoacă stres și încearcă să-l reduci prin tehnici care s-au dovedit a fi eficiente în această misiune, precum meditația. Odată ce cunoști sursa stresului, poți lucra la controlul obiceiului vicios;

l Înlocuiește viciul cu altceva - pentru a scăpa de obiceiurile proaste, găsește o soluție alternativă care să-ți aducă la fel de multă satisfacție. De pildă, de fiecare dată când îți vine să aprinzi o țigară, execută cinci flotări sau aleargă în parc. Dacă nu ești tipul de persoană care să renunțe brusc, poți apela la soluții alternative care să te ajute în procesul de tranziție, cum este vaping-ul - baza de lichid pentru țigările electronice s-a dovedit a fi mai puțin dăunătoare pentru organism și cu mai mici șanse de a provoca dependență, comparativ cu nicotina. Astfel, pe măsură ce repeți noul comportament, se dezvoltă impulsul de a urma noua rutină. În cele din urmă, după ce vei observa tot mai multe beneficii, dorința de a continua acest comportament ar putea depăși dorința de a urma vechiul obicei;

l Imaginează-ți viața fără acel obicei - dependența de mâncare, de pildă, este una dintre cele mai mari probleme ale prezentului, iar renunțarea acest obicei este extrem de dificilă pentru tot mai mulți oameni, dat fiind faptul că tentațiile sunt la tot pasul. Deci, dacă viciul tău este ciocolata, de exemplu, imaginează-ți că treci pe lângă cofetăria preferată fără a ceda tentației. Acest lucru te va ajuta să fii mai conștient de puterea dependenței și să încerci să domolești dorința atunci când te afli în fața produsului care îți susține viciul.

l Notează frecvența viciului - iată o modalitate simplă de a începe: urmărește de câte ori pe zi practici obiceiul de care vrei să scapi. Pune-ți o bucată de hârtie în buzunar și un pix. De fiecare dată când apar “poftele”, notează pe hârtie. La sfârșitul zilei, numără toate marcajele și vezi care este totalul tău;

l Oferă-ți timp și înțelegere - atunci când vrei să scapi de proastele obiceiuri, scopul tău nu este să te judeci sau să te simți vinovat că ai făcut ceva nesănătos sau neproductiv. Singurul scop este să fii conștient de când se întâmplă și de cât de frecvent are loc obiceiul. Primul pas spre succes este conștientizarea dependenței.

Așadar, încetarea obiceiurilor proaste necesită timp și efort, dar mai ales, este nevoie de perseverență. Majoritatea oamenilor care sfârșesc prin a sparge obiceiurile proaste încearcă și eșuează de mai multe ori înainte să funcționeze. S-ar putea să nu ai succes imediat, dar asta nu înseamnă că nu îl poți avea deloc. Doar cu răbdare și mici pași poți găsi calea către succes!