Asociația Visum pentru Educație și Cultură lansează proiectul „Alege conștient”, un proiect care are ca scop crearea unui birou de consiliere pentru elevii de clasa a XII-a, și nu numai, care să-i ajute în procesul alegerii unei facultăți. Prin acest proiect încercăm să ajutăm absolvenții de liceu care s-au hotărât să urmeze studii universitare să se orienteze spre o facultate, în funcție de dorințele lor, așteptări, de potențial, dar și în funcție de anumite abilități sau aptitudini pe care aceștia le dețin. Astfel, elevii vor cunoaște ofertele facultăților, li se vor prezenta domeniile în care se pot angaja, dar și cum arată piața de lucru, care sunt opțiunile de angajare după terminarea studiilor. În acest mod ne așteptăm ca elevii/absolvenții să opteze pentru o facultate care să le placă și vor face acest lucru în cunoștință de cauză, crescând totodată calitatea în învățământul superior.
Am pornit acest demers de la ipoteza că viitorii studenți nu știu cum să aleagă o facultate și de ce optează pentru o facultate. Observăm că un număr din ce în ce mai mare de viitori studenți optează pentru o facultate în necunoștință de cauză, fără să știe exact ce vor învăța acolo. Viitorii studenți nu dețin informațiile complete cu privire la programele de studii, ori la posibilitățile de angajare după încheierea acestora și optează pentru facultăți influențați de familie, prieteni sau alți studenți. De asemenea, întâlnim multe cazuri de elevi care se hotărăsc asupra unei facultăți în ultimul moment, urmând să descopere după ce vor fi admiși în ce constă aceasta
Elevul este dezorientat atunci când termină liceul, totul se mișcă cu o rapiditate maximă (timpul de la ultimul examen de la Bacalaureat până la înscrierea la facultate), el nu are timp și nici nu știe cum să se hotărască ce vrea să facă mai departe. Elevul nu este încurajat și ajutat să privească facultatea drept o treaptă de formare profesională și de alegere a unui drum în viață. În actualul context socio-educațional, elevul nu primește nici o orientare în alegerea unei facultăți, nici un sfat oferit de un specialist, care poate discuta cu el despre nevoi, dorințe și oferta pieței de muncă. Elevii se orientează fie după sfatul părinților, care de multe ori nu țin cont de dorințele copilului, ci de propria viziune, fie aleg facultatea în funcție de profilul liceului terminat Prin urmare, putem identifica următoarele consecințe:
- studentul abandonează facultatea pe parcurs;
- studentul nu-și dă interesul pentru studiul ales;
- întrucât ceea ce învață la facultate nu se află în domeniul lui de interes și dorință, studentul se îndreaptă spre alt câmp de muncă, diferit față de cel pentru care s-a pregătit.
Studiile nu sunt corelate cu înclinațiile, abilitățile individuale și nici cu piața muncii, de cele mai multe ori. Facultatea oferă un produs, diploma, care ține locul cunoașterii și specializării, dar care de cele mai multe ori nu are efectele scontate. Diploma nu transformă persoana într-o mașinărie performantă, eficientă și de cele mai multe ori absolventul de facultate are un nivel de pregătire apropiat cu cel de la intrarea în facultate. Acest lucru are ca și consecință o performanță redusă la locul de muncă și o înțelegere scăzută a ce înseamnă angajamentul unui loc de muncă.
În plus, sistemul de învățământ – școala – pedagogia are ca bază metoda disciplinară. „Puterea disciplinară s-a format în interiorul comunităților religioase; din interiorul cărora s-a mutat, transformându-se în comunitățile laice, pornind de la un anumit număr de tehnici împrumutate de la viața monastică, și pornind în egală măsură de la un anumit număr de exerciții ascetice împrumutate de la o întreagă tradiție a exercițiului religios, au definit metodele disciplinare privind viața cotidiană, pedagogia.” – Puterea psihiatrică, Michel Foucault.
Vorbim de o tradiție care nu mai rezolvă nevoile individuale actuale, în acest caz, de studiu și de cunoaștere. Însă continuă să aplice o disciplină – „La puterea disciplinară supravegherea se interiorizează pentru că disciplina devine obișnuință. Funcționarea permanentă a disciplinei e asigurată de exercițiu, progresiv, gradual și care v-a detalia de-a lungul unui interval de timp creșterea și perfecționarea disciplinei. Practic cu cât trece mai mult timp cu atât mai bine se va instala disciplina și deci supravegherea și devine în același timp mai greu de scăpat din mecanismul disciplinar” – Puterea psihiatrică, Michel Foucault.
Sîntem deci într-o practică educațională care nu urmărește capacitarea abilităților individuale, ci introducerea individului într-un sistem disciplinar. Și se ridică întrebările:
Ce trebuie făcut?, Cum trebuie abordată facultatea? Care ar trebui să fie atitudinea individului în efectuarea studiilor universitare?
E nevoie de o abordare dinspre individual spre sistem. Cum? „Alege conștient” este proiectul care oferă o alternativă pentru alegerea facultății și abordării acesteia.
Ce trebuie să faceți? Să completați formularul atașat și să-l trimiteți la adresa office@visumbrasov.org, iar în cel mai scurt timp, vom lua legătura cu dumneavoastră.
Ce vă oferim?
- Consiliere în alegerea unei facultări și coaching în întreaga etapă a procesului de alegere a facultății.
- Realizarea unui raport al intereselor, dorințelor și așteptărilor elevului prin metoda interviului;
- Recomandarea, pe baza raportului, a facultăților și a principalelor materii studiate;
- Prezentarea ofertei de muncă cu principalele domenii în care vă puteți angaja după terminarea facultății;
- Opțional – un test psihologic vocațional;
- Raportul final.
- Pentru detalii privind costurile serviciilor, vă rugăm să ne contactați. Mai multe detalii aici.