Camioanele românești produse la uzinele din Brașov au evoluat constant, adaptându-se cerințelor vremii prin tehnologie avansată și prețuri competitive, ceea ce le-a permis să câștige piețele internaționale, inclusiv pe cele din afara Europei.
În 1936, fabrica Romloc, specializată în locomotive și vagoane, s-a unit cu Uzina Astra, prima fabrică de vagoane și motoare din România. Patru ani mai târziu, această entitate și-a schimbat numele în Societatea Astra-Fabrica Română de Vagoane, Motoare, Armament și Munițiuni. După venirea comuniștilor la putere, fabrica a fost redenumită Steagul Roșu. Începând cu 1954, aceasta a beneficiat de modernizări care au dus la crearea primului camion românesc, SR-101.
Decizia de a produce în serie camioane ZiS-150 la Uzinele Steagul Roșu din Brașov, cunoscut atunci sub numele de orașul Stalin, a fost luată la sfârșitul anului 1950. În următorii ani, uzinele din Moscova au oferit documentație tehnică completă și mai multe șasiuri pentru a începe producția camioanelor ZiS-150 în România. De asemenea, Uzinele 23 August din București au început să producă diverse componente, precum osii, direcții și cutii de viteze, iar motorul cu carburator ZiS-120 a fost fabricat la Uzinele Steagul Roșu.
În 1954, a fost lansat primul camion românesc, SR-101, care avea o sarcină utilă de 4 tone și nu era o copie exactă a modelului sovietic ZiS-150. Acesta avea caracteristici proprii, adaptate industriei locale, inclusiv o cabină din lemn și metal, spre deosebire de cabina integral metalică a omologului sovietic. În 1959, a început producția autobasculantei SR-109, bazată pe șasiul modificat al SR-101, cu o sarcină utilă de 3,5 tone.
După succesul modelului SR-101, era necesară dezvoltarea unui camion mai avansat tehnic. În 1962, au fost produse primele camioane SR-131 Carpați, de 3 tone, echipate cu motoare de 8 cilindri în V, fiind un produs original al industriei românești. Această inovație a fost răspunsul la necesitatea diversificării parcului auto național cu vehicule rapide și economice, adaptate nevoilor economiei.
În 1989, uzinele din Brașov aveau 20.000 de angajați și au produs aproape 13.000 de camioane, dintre care peste 2.000 au fost exportate în diverse țări, inclusiv în SUA, China și Peru.
După Revoluție, în 1990, fabrica a fost redenumită SC Roman S.A., iar în 1999 a produs primul camion românesc cu motor Euro 2. În anul 2000, uzinele au atins un reper important, producând camionul cu numărul 750.000. După privatizarea din 2004, fabrica a continuat să inoveze, producând vehicule civile cu un design nou și complet modernizate.