Sari la conținut

Filmele românești: Comori ascunse ale cinematografiei ?!

Photo by KAL VISUALS / Unsplash

Când vine vorba de alegerea unui film pentru o seară de relaxare, câți dintre noi ne gândim să căutăm sugestii sau să întrebăm prietenii despre un film românesc? Adesea, aceste opere cinematografice trec neobservate chiar și de noi înșine. Dar să știi că ele au început să primească recunoaștere la nivel internațional și să pună România pe harta cinematografiei mondiale.

Filmele post-revoluționare au reflectat schimbările și provocările societății românești în tranziție, explorând subiecte precum corupția, sărăcia, traumele trecutului și lupta pentru libertate și identitate. Această perioadă a reprezentat o renaștere a creativității și a adus în atenția internațională regizori de talie mondială, precum Cristian Mungiu, Cristi Puiu și Corneliu Porumboiu. Astăzi, cinematografia românească continuă să prospere, aducând în fața publicului povești autentice și profunde, care explorează în continuare aspecte esențiale ale societății contemporane.

Mai jos găsești o listă cu o selecție de filme românești remarcabile. Te invităm să ne împărtășești într-un comentariu care dintre aceste filme te-a captivat cel mai mult și de ce.

  • A fost sau n-a fost”, 2006 (regia: Corneliu Porumboiu) - Acest film este o comedie cu accente politice și satirice, care se desfășoară în timpul Revoluției din 1989 din România. Personajul principal, Polițistul, este chemat să organizeze o reconstituire a evenimentelor revoluției pentru a fi înregistrată pe bandă video. Filmul explorează ironia și absurdele situații în care se află personajele într-un context politic complicat.

  • Megatron”, 2008 (regia: Marian Crişan) - Acest scurtmetraj captivant și emoționant explorează viața unui bărbat în vârstă care se confruntă cu singurătatea și monotonie zilnică într-un oraș industrial abandonat. „Megatron" surprinde esența umană în fața unei lumi dezolante și oferă o meditație profundă asupra izolării și speranței într-un context dur și neiertător. Filmul a câștigat prestigiosul premiu Palme d'Or pentru Cel mai Bun Scurtmetraj la cea de-a 61-a ediție a Festivalul de Film de la Cannes din 2008.

  • Morgen”, 2010 (regia: Marian Crișan) - Povestea urmărește întâlnirea dintre Nelu, un pescar dintr-un sat de pe malul Dunării, și Azad, un refugiat irakian pe care îl găsește pe plaja sa de pescuit. Filmul explorează teme precum empatia și solidaritatea umană în fața diferențelor culturale. „Morgen” a fost premiat la Festivalul de Film de la Cannes, evidențiind calitatea și sensibilitatea regizorală a lui Marian Crișan. (Citește și: Interviu cu regizorul Marian Crișan, publicat în ziarul Dilema Veche)

  • 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile”, 2007 (regia: Cristian Mungiu) - Această dramă câștigătoare a premiul Palme d'Or la cea de-a 60-a ediție a Festivalului de Film de la Cannes din 2007 relatează povestea a două studente care se confruntă cu provocarea avortului în timpurile opresive ale regimului comunist. Filmul impresionează prin realismul său și prin abordarea profundă a dilemelor morale și sociale.

  • Poziția copilului”, 2013 (regia: Călin Peter Netzer) - Câștigător al trofeului Ursul de aur la cea de-a 63-a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Berlin, filmul prezintă perspectiva unei adolescente înstărite care își folosește influența și privilegiile pentru a scăpa de consecințele legale ale acțiunilor sale. Este o dramă care explorează tema responsabilității și a implicării părinților în viața tinerilor.

  • După dealuri”, 2012 (regia: Cristian Mungiu) - Inspirat de evenimente reale, filmul explorează povestea a două tinere care au crescut într-un orfelinat și care se reîntâlnesc după mulți ani. Drama se concentrează pe conflictele dintre credință, dogmă religioasă și libertatea individuală.

  • Nu mă atinge”, 2018 (regia: Adina Pintilie) - Acest film explorează tematica sexualității și intimității umane prin intermediul mai multor personaje și povești interconectate. "Nu mă atinge" aduce în discuție limitele, dorințele și vulnerabilitatea în relațiile interumane, fiind un film provocator și introspectiv. Filmul a fost desemnat cel mai bun lungmetraj de debut în cadrul galei de premiere a Festivalului Internațional de Film de la Berlin in 2018.

  • Moartea domnului Lăzărescu”, 2005 (regia: Cristi Puiu) - Un bătrân bolnav este dus de la un spital la altul într-o noapte din București. Filmul reflectă sistemul de sănătate defectuos și modul în care societatea tratază persoanele în vârstă și vulnerabile. „Moartea domnului Lăzărescu”, descris de Alex Leo Șerban ca „un fel de legendă urbană”, reprezintă un moment de cotitură în istoria cinematografiei românești, atât la nivel local, cât și internațional. Filmul a câștigat premiul „Un Certain Regard” la Festivalul de Film de la Cannes în 2005.

  • 6,9 pe scara Richter”, 2016 (regia: Nae Caranfil) - Acesta este o comedie-dramă care explorează relațiile interumane în contextul unui cutremur devastator în București. Filmul aduce în prim-plan modul în care sunt afectate de evenimentul seismic, dilemele și regăsirea de sine într-un moment de criză.

Caravana Filmului Românesc aduce cu sine o impresionantă arhivă a filmelor românești, oferind publicului posibilitatea de a descoperi o varietate de genuri și povești captivante. Prin accesarea următorului link, vei avea ocazia să explorezi această colecție de opere cinematografice care ilustrează bogăția și diversitatea cinematografiei românești.

De la dramele puternice la comedii amuzante și la explorarea subtilă a condiției umane, cinematografia românească a evoluat și s-a afirmat la nivel internațional. Ce ne atrage în mod special la aceste filme? De ce ne încântă și ne provoacă în același timp? Ce perle cinematografice românești ai descoperit și cum te-au influențat?

Comentarii

Ultimă oră