„Fără PDL la putere, romanii ar fi circulat astăzi pe autostrada Transilvania. Inexistenţa acestei autostrăzi este unul din preţurile plătite pentru alegerile din 2004”, susţine pe blogul său personal fostul premier român Adrian Năstase.
Năstase ironizează „economia” lui Boc. Reacţia lui Năstase vine după ce premierul Emil Boc l-a criticat în repetate rânduri pentru costurile prea mari percepute de compania americană pentru construcţia autostrăzii Transilvania. În postarea de pe blog, liderul PSD ironizează „aşa numita economie” făcută de Guvernul Boc în ceea ce priveşte contractul cu Bechtel şi spune că „marea negociere” a dus la situaţia în care de la un cost iniţial de 5,6 milioane euro pe km în 2004 s-a ajuns la 13,5 milioane euro pe km în 2011.
Costul real. Social-democratul afirmă că preţul real le care l-ar fi plătit statul roman dacă Traian Băsescu şi guvernele care au urmat după 2004 nu ar fi blocat contractul, era de 2,5 miliarde euro. „Dintr-un contract cu o valoare de 2,5 miliarde de euro, Boc anunţă în prezent că face o economie la bugetul de stat de 6 miliarde de euro. Cum s-a ajuns aici? Destul de simplu: prin incompetenţă, rea voinţă şi lipsă de responsabilitate. Repet: costul real al autostrăzii Transilvania era de 2,5 miliarde euro. Atât ar fi plătit statul roman dacă Traian Băsescu şi guvernele care au urmat după 2004 nu ar fi blocat contractul”, mai acuză Năstase.
Înţelegere secretă pentru alt traseu al autostrăzii. Fostul premier aminteşte în postarea de pe blog că prima preocupare a lui Traian Băsescu, imediat cum a devenit preşedinte, a fost aceea de a-i da pe pesedişti pe mâna procurorilor. Năstase crede că, din acest motiv, preşedintele a făcut totul ca să suspende contractul cu Bechtel, căutând „şpaga” pe care presupunea că ar fi dat-o americanii. În plus, acuză Năstase, „avea şi o întelegere cu un vicepresedinte al BEI, care dorea un alt traseu pentru autostradă”.
Suspendarea lucrărilor a dus la majorarea costurilor. Conform fostului premier, suspendarea lucrărilor timp de doi ani a dus inevitabil la majorarea costurilor (preţul materiilor prime şi al terenurilor ce urmau a fi expropriate a crescut foarte mult) şi la prelungirea termenului de finalizare cu un an, până în decembrie 2012. Practic, Bechtel a fost nevoită să-şi întrerupă activitatea, reziliind toate contractele încheiate cu firmele subcontractante şi cu muncitorii angajaţi. În 2006, şantierul a fost redeschis, dar pe toată perioada în care lucrările au fost blocate, reprezentanţii puterii au vorbit în permanenţă despre renegocierea contractului. „Ce s-a obţinut? Nimic”, conchide Adrian Năstase.
Ministerul recunoaşte că nu a făcut nicio economie! Năstase mai face public un răspuns pe care l-a primit de la Ministerul Transporturilor în urma unei solicitări adresate guvernului de a face publice rezultatele negocierilor. „Beneficiarul nu a obţinut niciun avantaj care să se reflecte în valoarea totală a investiţiei sau în scurtarea duratei de execuţie a lucrărilor, CNADNR nefăcând nicio economie în urma acestei renegocieri”, se arată în răspunsul ministerului. În realitate „negocierea” făcută de guvernul Boc a mărit şi mai mult costul lucrarilor efectuate de Bechtel, susţine Năstase.
Calculele lui Năstase. „Astfel, în prezent s-au chetuit 1,25 miliarde de euro. Din aceşti bani s-au realizat (finalizat) 52 de km (tronsonul Campia Turzii – Gilău), cu un cost de 11,5 milioane de euro pe km. Diferenţa de 596,25 milioane euro (bani cheltuiţi până acum) se regăsesc în tronsonul de 64 de km, între judeţele Sălaj şi Bihor. Acest tronson însă este finalizat doar în proporţie de 60%. Prin urmare, pentru 38,4 km s-au cheltuit 596,25 milioane euro (11,5 milioane pe km), iar pentru restul de 25,6 km (40%) se va plăti 153,6 milioane euro (6 milioane pe km). În final, marea „negociere” făcută de guvernul Boc conduce la următoarea situaţie: Bechtel construieşte 116 km de autostradă nu la 5,6 milioane euro pe km, cât au fost negociaţi iniţial în contractul semnat în 2004, nu la 11,5 milioane euro pe km cât a ajuns preţul în primul mandat al lui Traian Băsescu, ci la 13,5 milioane euro pe km”, se arată în finalul postării.
"Emil Boc şi-a învăţat bine textul dat de regizor. Când vine vorba despre Bechtel şi despre Autostrada Transilvania, el şi cei de la PDL au un singur mesaj: contractul a fost prost făcut. Înainte de a spune orice altceva, de un lucru sunt sigur: fără PDL la putere, românii ar fi circulat astăzi pe autostrada Transilvania. Inexistenţa acestei autostrăzi este unul din preţurile plătite pentru alegerile din 2004. Din păcate…" a declarat Adrian Năstase, fost prim-ministru