Vânzările totale de autovehicule au scăzut anul trecut cu 7,4%, la 110.668 unităţi, iar livrările de autoturisme s-au redus cu 11%, la 94.624 unităţi, potrivit raportului anual prezentat luni de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Analiza organizaţiei cuprinde vânzările de autoturisme, vehicule comerciale şi autobuze. Scăderea pieţei auto a fost atenuată de avansul cu 22% pe segmentul vehiculelor comerciale, cu 15.193 unităţi livrate. Cu 851 de unităţi vândute, piaţa autobuzelor a înregistrat o uşoară creştere, de 4,5%. În ceea ce priveşte producţia auto, anul trecut au fost fabricate cu 4,5% mai puţine autovehicule, respectiv 335.232 unităţi. Din totalul producţiei, 310.243 (scădere de 4,1%) sunt autoturisme şi 24.989 unităţi reprezintă vehiculele comerciale, unde s-a înregistrat o scădere de 8,5% din cauza opririi producţiei Ford Transit Connect la Craiova. De asemenea, exportul s-a redus cu 3,1% faţă de nivelul întregistrat în 2010, cu un volum total de 304.924 unităţi. Au fost livrate în afara ţării 282.191 autoturisme (scădere de 2,6%) şi 22.733 vehicule comerciale (scădere de 8,4%). Importul auto a scăzut anul trecut cu cu 3,7%, la 79.761 unităţi.
În topul celor mai vândute autoturisme, primul loc este ocupat de Dacia, cu 28.337 unităţi şi cu o cotă de piaţă de 30%, urmată de Volkswagen, cu 10.043 unităţi livrate (cotă de piaţă 10,6%) şi Skoda, cu 8.260 unităţi (cotă de piaţă 8,7%). Primele trei mărci clasate sunt urmate în top de Renault (7.299 unităţi), Ford (5.547 unităţi) şi Opel (4.872 unităţi).
În funcţie de tipul de combustibil, automobilele cu motoare pe benzină reprezintă 59%. Segmentul de clasă C este cel mai cel mai vândut pe piaţa locală, cu o pondere de 48%, iar culorile preferate de români sunt gri, alb şi albastru. Ponderea maşinilor cumpărate prin Programul Rabla a scăzut la 41% din totalul pieţei, de la 59% în 2010.