Noua taxă auto va fi cu circa 25% mai mică faţă de cea actuală, iar cei care au plătit, începând din 2008, o taxă mai mare faţă de varianta redusă, vor putea să ceară direcţiilor fiscale judeţene diferenţa.
„Diferenţa se apropie de circa 200 milioane lei, dar am considerat, şi a fost decizia mea şi a colegilor din Guvern, că este bine să avem o taxă mai mică pentru că este dificil pentru oameni în momentul de faţă. Avem bani la Fondul de Mediu (pentru plata acestei diferenţe n.r) iar recuperarea banilor nu va dura mult“, a spus ministrul Mediului.
Acesta a precizat că, după aprobarea legii privind noua taxa, în Camera Deputaţilor, a discutat cu reprezentanţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, iar banii sunt disponibili.
„Atunci când cetăţeanul vine cu cererea, trebuie să verificăm datele, să calculăm cât trebuie să primească şi imediat se dau banii", a explicat Borbely, adăugând „în momentul de faţă nu putem da termene, pentru că depinde de numărul de cereri. Noi suntem pregătiţi, Fondul de mediu are toate datele disponibile. Înseamnă că, din momentul în care vine cetăţeanul la administraţia fiscală, vin documentele la Bucureşti, sunt verificate şi trimise înapoi la judeţ şi este chemat la administraţia fiscală".
Proiectul de lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a fost aprobat joi în plenul Camerei Deputaţilor, cu 213 voturi pentru, 17 împotrivă şi 34 de abţineri.
Potrivit legii aprobate de Parlament, cei care vor să cumpere o maşina înmatriculată în România înainte de 1 ianuarie 2007 trebuie să plătească o taxă calculată în funcţie de capacitatea cilindrică, vechimea maşinii şi coeficientul de poluare. De exemplu: un Audi A4 din 2003, motor de 1,6, taxa auto este de 400 de euro, iar pentru un Volkswagen Golf 5 din 2006, motor 1,6, taxa este de 600 de euro.
Dacia, marea surpriză. Pentru un autoturism Dacia 1310, din 1997, taxa auto este de 3,000 de euro. Culmea, pentru aceeaşi maşină, dar din 2001, vine acum la pachet, pentru cei care vor să o cumpere, cu o taxă de, atenţie, 6.500 de euro, potrivit noilor grile de calcul.
Niciun cumpărător nu va fi dispus să plătească mai mult pentru aceeaşi maşină. Proprietarul unei maşini de 10 ani, care o vinde cu 3.000 de euro, va mai rămâne doar cu 1.800 de euro. Restul de 1.200 de euro se duce la plata taxei auto. Ministrul Mediului se oferă să îi dea 880 de euro prin „Programul rabla“.
În schimb, cei care au plătit taxa de poluare începând cu 2010, vor avea dreptul să primească o diferenţă de bani. În cazul maşinilor de 1.400 centimetri cubi, suma este între 140 şi 741 de euro, în funcţie de vechime şi norma de poluare.