Implementarea proiectului Aeroportului Internaţional Braşov - Ghimbav presupune implicarea unui număr semnificativ de instituţii, a căror contribuţie este esenţială pentru funcţionarea şi certificarea aeroportului.
Pe parcursul derulării proiectului a fost necesară întocmirea mai multor studii menite să identifice potenţiale situaţii de risc şi să stabilească măsurile corespunzătoare eliminării sau diminuării acestora, după cum explică Alexandru Anghel, directorul Direcţiei Implementare AIBG din cadrul Consiliului Judeţean Braşov.
Toate studiile importante au fost finalizate, majoritatea fiind necesare în etapele de proiectare a anumitor componente ale aeroportului. Finanţarea realizării lor a fost asigurată din bugetul Judeţului Braşov.
Studiul de coexistenţă cu reţelele electrice
Unul dintre cele mai laborioase studii a fost cel de coexistenţă a Aeroportului Internaţional Braşov cu reţelele de înaltă şi de joasă tensiune ale Companiei Naţionale de Transport al Energiei Electrice Studiul a pus în evidenţă modul în care aeroportul şi reţelele aeriene de transport pot exista împreună, cu respectarea restricţiilor specifice fiecărei entităţi.
În urma acestui studiu au fost identificaţi stâlpii de înaltă tensiune care trebuie balizaţi cu lumini pe timp de noapte, precum şi o serie de stâlpi de joasă tensiune pentru care este necesară balizarea pe timp de zi. Aceasta se realizează prin marcarea lor cu o vopsea specială. De asemenea, o serie de stâlpi ce au fost identificaţi ca obstacole a fost necesar să fie dezafectaţi.
Studiul de obstacolare, întocmit cu ajutorul specialiştilor în măsurători topografice, a pus în evidenţă obstacolele aflate pe o rază de 45 km în jurul aeroportului, ce pot influenţa atât funcţionarea echipamentelor de radionavigaţie, cât şi suprafeţele de siguranţă necesare executării operaţiunilor de zbor.
Pe baza acestui studiu au fost identificate obstacolele care necesită marcare şi balizare pe timp de zi şi pe timp de noapte, şi care trebuie luate în calcul la proiectarea procedurilor de zbor.
Două studii de mediu
Studiul de viaţă salbatică, elaborat cu sprijinul specialiştilor în domeniu, a avut rolul de a identifica prezenţa păsărilor şi a animalelor în perimetrul aeroportului, ştiut fiind faptul că evenimentele de tip „bird strike” determină reţinerea la sol a multor aeronave şi au o incidenţă tot mai ridicată în ultimul timp.
În ceea ce priveşte studiul climatologic, realizat pentru o perioadă de 15 ani de către specialiştii în meteorologie de la Academia Forţelor Aeriene „Henri Coandă” din Braşov, acesta a fost elaborat cu scopul de a transmite companiilor aeriene datele esenţiale cu privire la vizibilitatea atmosferică, precum şi informaţiile referitoare la fenomenele meteorologice care se manifestă în arealul aeroportuar, pe parcursul întregului an şi pe durata unei zile.