Funcționarea motorului cu ardere internă este însoțită de fricțiune și generare de căldură, motiv pentru care, pentru o funcționare fiabilă și prelungită, aveți nevoie de un lubrifiant. Pe piață găsiți o multitudine de produse, de la numeroși producători. Atunci când alegeți uleiul de motor țineți cont de tipul, marcajele, standardele de calitate și producătorul acestuia.
Înainte de cumpărare trebuie să decideți mai întâi asupra tipului de ulei, în funcție de compoziția sa: sintetic, semi-sintetic sau mineral. Uleiurile minerale au la bază țiței brut și sunt obținute după o tehnologie mai puțin avansată. Sunt potrivite pentru motoarele mai vechi, sunt ieftine, dar necesită înlocuire frecventă. Uleiurile sintetice, în schimb, sunt realizate după ultimele tehnologii. Înafară de rolul de lubrifiere, asemenea uleiuri protejează motorul și împotriva coroziunii, depunerilor de carbon etc.
Uleiurile sintetice se recomandă pentru mașinile moderne, cu motoare performante, dar sunt și mai scumpe decât uleiurile minerale. Din acest motiv, mulți producători au venit pe piață cu uleiuri semi-sintetice, care sunt mai ieftine, dar nici nu sporesc prea mult performanța vehiculului.
Viscozitatea uleiului de motor este marcat conform standardelor SAE (Society of Automotive Engineers). Este un parametru foarte important de care să țineți cont în funcție de condișiile climatice a zonei în care ste exploatată mașina. Uleiul de motor pentru utilizarea în condiții de schimbări mari de temperatură are marcaj din două cifre separate prin litera W, de exemplu #W-##. Prima cifră indică viscozitatea la temperaturi negative (-17.8 ̊C), iar cea de-a doua - la 100 ̊C. Astfel, uleiul MANNOL 10W-40 poate fi folosit la temperaturi ambientale cuprinse între -25 și +40 ̊C.
Atunci când alegeți între uleiul sintetic, semi-sintetic și mineral țineți cont de recomandările producătorului vehiculului. La fel și în privința viscozității, standardelor și intervalelor de înlocuire, informații specificate de obicei în documentația tehnică a mașinii.